Thursday, December 8, 2011

आर्यसमाज के नियम :: Principles of Arya Samaj

आर्यसमाज के नियम
  1. सब सत्यविद्या और जो पदार्थ विद्या से जाने जाते हैं , उन सब का आदि मूल परमेश्वर है ।
  2. ईश्वर सच्चिदान्नदस्वरुप, निराकार, सर्वशक्तिमान, न्यायकारी, दयालु, अजन्मा, अनन्त, निर्विकार, अनादि, अनुपम, सर्वाधार, सर्वेश्वर, सर्वव्यापक, सर्वान्तर्यामी, अजर, अभय, नित्य, पवित्र और सृष्टिकर्ता है । उसी की उपासना करनी योग्य है ।
  3. वेद सब सत्यविद्याओं का पुस्तक है। वेद का पढ़ना-पढ़ाना और सुनना-सुनाना सब आर्यो का परम धर्म है।
  4. सत्य के ग्रहण करने और असत्य के छोड़ने में सर्वदा उद्यत रहना चाहिये ।
  5. सब काम धर्मानुसार अर्थात् सत्य और असत्य को विचार करके करने चाहिये।
  6. संसार का उपकार करना इस समाज का मुख्य उद्देश्य है अर्थात शारीरिक, आत्मिक और सामाजिक उन्नति करना ।
  7. सब से प्रीतिपूर्वक धर्मानुसार यथायोग्य वर्तना चाहिये ।
  8. अविद्या का नाश और विद्या की वृद्धि करनी चाहिये ।
  9. प्रत्येक को अपनी ही उन्नति से सन्तुष्ट न रहना चाहिये किन्तु सब की उन्नति में अपनी उन्नति समझनी चाहिये ।
  10. सब मनुष्यों को सामाजिक सर्वहितकारी नियम पालने में परतन्त्र रहना चाहिये और प्रत्येक हितकारी नियम में सब स्वतन्त्र रहें ।
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 10 Principles of Arya Samaj
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1.  God is the efficient cause of all true knowledge and all that is known through knowledge.

2.  God is existent, intelligent and blissful. He is formless, omniscient, just, merciful, unborn, endless, unchangeable, beginning-less, unequalled, the support of all, the master of all, omnipresent, immanent, un-aging, immortal, fearless, eternal and holy, and the maker of all. He alone is worthy of being worshiped.

3.  The Vedas are the scriptures of all true knowledge. It is the paramount duty of all Aryas to read them, teach them , recite them and to hear them being read.

4.  One should always be ready to accept truth and to renounce untruth.

All acts should be performed in accordance with Dharma that is, after deliberating what is right and wrong.

6.  The prime object of the Arya Samaj is to do good to the world, that is, to promote physical, spiritual and social good of everyone.

7.  Our conduct towards all should be guided by love, righteousness and justice.

8.  We should dispel Avidya (ignorance) and promote Vidya (knowledge).

9.  No one should be content with promoting his/her good only; on the contrary, one should look for his/her good in promoting the good of all.

10. One should regard oneself under restriction to follow the rules of society calculated to promote the well being of all, while in following the rules of individual welfare all    should be free.

1 comment:

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